torsdag den 23. december 2010

Et fint fund - og noget om læsning

Den eneste ting jeg købte sidst jeg var på loppemarked, var denne skønne billedordbog.

Bogen er fra 1967 og tegnet af Jørgen Clevin.

Bogen er også god at blive klog af. Som læsevejleder og lærer i specialundervisningen ser jeg ofte, at det, der er svært for mange børn, er deres manglende ordforråd. I dag arbejder de fleste forældre på fuld tid, og når de kommer hjem er de trætte. Mange børn overlades til sig selv hver eftermiddag - måske i selskab med legekammerater eller en computer, og om aftenen kører fjernsynet med serier som Paradise Hotel, Lærkevej og Robinson. Serier som på ingen måde er lavet til børn. Dialogen kører hen over hovedet på dem, og det er ikke noget, der udvikler børnenes sprog.
Hvorfor kan man lære noget af en bog fra 1967?
Jo, se her:
Ordene "julemand", "juletræ" og "julegaver" er forklaret i hele sætninger, der fortæller børnene, hvordan ordene kobles med andre ord, og når ordene anvendes i en sætning, forstår man også nemmere deres betydning.

Et par andre eksempler:
"Lam": Fåret fik et lam
Det lyder jo indlysende, men mange børn kender ikke navnene på dyrenes unger.

"Landsby": Vejen går gennem den gamle landsby
At en vej kan gennem noget kan sagtens forvirre elever i 2. klasse, der skal til de nationale test i læsning, hvor bl.a. ordkendskab testes.

"Lagkage": De fik lagkage til Oles fødselsdag
Med et billede og en sætning kan også tosprogede børn med en anden kulturbaggrund end den danske få sat ord på en dansk tradition som fødselsdag med lagkage.

Selvfølgelig er bogen også gammel og kunne trænge til en opdatering - se bare billedet, hvor lillebror piller ved fars radio:), men den er på mange måder tankevækkende.
Ny forskning har vist, hvorfor man bliver så klog af at læse bøger...
Selv i børnebøger er sproget mere varieret end i en samtale mellem to veluddannede voksne
Tænk lige over det! Det er faktisk lidt vildt. Og det er en af grundene til, at man skal huske at læse en masse bøger sammen med sine børn - både fordi det giver mange dejlige hyggestunder, men også fordi det udvikler deres sprog helt enormt.

Og med den svada vil jeg bare sige god læsning! Her i juledagene er der jo masser af tid, hvor man kan samles om en god fortælling.

Kunne du bruge dette indlæg til noget?
Eller er jeg bare en tosset læsevejleder med for meget bogstøv på hjernen?

7 kommentarer:

  1. Ja det indlæg kan jeg bruge til rigtig meget, selvom jeg godt vidste det i forvejen. Men godt lige at få den i hovedet igen!
    Den bog kunne jeg godt tænke mig, så falder du over en et andet sted så køb den!!!
    Jørgen Clevin vækker gode minder fra barndommen!

    SvarSlet
  2. Det er et rigtig fint indlæg og jeg synes du er god til at forklare hvordan sproget også hænger sammen.
    Nu er jeg jo godtnok også selv lærer og ved, hvor vigtigt den tidlige sprogindlæring er - måske er jeg også lidt nørdet hér - men det er da vigtigt at få fortalt noget om børnenes sproglige indlæring og få det afmystificeret - så flere forældre har chancen for at være godt rustet til at hjælpe deres ungers læseindlæring på vej.
    Lækkert at du gider :-)

    SvarSlet
  3. Ikke at jeg har børn, som jeg kan læse højt for, men interessant alligevel :)

    SvarSlet
  4. Ja ved du hvad, selv på Ramasjang er det en pærevælling mellem aldrene. Jeg slukker konsekvent når iCarly kommer på, mage til L... skal min 4 årige ikke se på.

    Jeg blev så skuffet da en eller anden fornylig sagde at der ikke var påvist nogen positiv effekt af at børn fik læst højt af forældrene. Min kæbe raslede helt ned til gulvet. Hvad for en effekt målte de på? Antallet af mønsterbrydere? Vi har læst højt HVER dag for alle 3 børn, min 2 bøger hver aften. Effekten: de elsker at læse, ved hvilke skatte der findes i bøgerne, værdsætter biblioteket. De kan sidde stille og roligt og nyde den tætte stund vi har. De har et utroligt stort ordforråd. Selv da vi boede i Holland, vred vi de hollandske gloser og læste højt om "mijn olifant kan bijna alles". Effekt: vores 5-årige havde efter 1 år et ordforråd der svarede til et jævnaldrende hollandsk barn.
    Deres skole brugte iøvrigt frivillige forældre der kom hver morgen og brugte 15 minutter på at læse med et barn der havde brug for ekstra hjælp. Der mangler tilsvarende tiltag til at hjælpe de etniske børn godt i gang i de små klasser, for det er nok ikke dansk der læses og ses i deres hjem.
    dixit ;o)

    SvarSlet
  5. Hej Puk

    Rigtig fint indlæg. Jeg elsker at læse, og håber meget at give glæden videre til min datter. Hun er 14 mdr. Kan du anbefale noget til sådan en størrelse?

    Katrine

    SvarSlet
  6. Den er da herlig, den bog. Og enkel i sine stregtegninger og sætninger. Jeg synes, at der er en del af det nye lærebogsmateriale, som er meget forvirrende i sit layout og sideopbygning. Hver side kræver ofte flere læseformer.
    Så når noget af det "gamle" stadig fungerer, skal vi ikke vige tilbage for at bruge det. Synes jeg. :-)
    God jul til dig og dine.
    Mvh Katrine :-)

    SvarSlet
  7. Tankevækkende, måske man skulle en tur på loppemarked (om ikke andet for at finde Jørgen Clevins tegninger). Jeg sidder og bliver helt glad for at ungerne fik bøger til jul. Den store har kastet sig over Vildheks af Lene Kaaberbøl og kan slet ikke lade den ligge.

    SvarSlet