tirsdag den 29. december 2009

Til dig fra mig: opskrift på kanin-fingerdukke

Som lovet en opskrift på fingerdukkerne. Lov mig at du skriver til mig, hvis du ikke forstår, hvad jeg har skrevet.

Opskrift på hæklet fingerdukke - kanin

Hækles med nål nr. 3

Hoved:
1. Slå 4 lm op med hvidt bomuldsgarn. Samles til en ring med 1 km.
2. Hækl 6 fm i ringen
3. Hækl 2 fm i hver maske på omg (12 m i alt)
4. Hækl 1 omg uden udt
5. Hækl 2 fm i hver anden maske på omg (18 m i alt)
6. Hækl 1 omg uden udt
7. Hækl nu hver anden maske sammen, så der tages ind i hver anden maske hele omg rundt
8. Put fyld i
9. Fortsæt med indtagninger indtil hullet er ganske lille. Bryd garnet med en lang garnende og sy hullet sammen med den

Ører (hækl 2):
Slå 8 lm op og hækl 7 fm tilbage. Bryd garnet. Hæft den ene garnende og brug den anden til at sy øret på hovedet med.

Krop:
Slå 4 lm op med den farve garn, du ønsker kaninen skal have. Samles til en ring med 1 km.
Hækl 6 fm i ringen
Hækl 2 fm i hver maske på omg (12 m i alt)
Hækl nu i omg uden udt til kroppen har den ønskede længde. Tag evt. et par masker ud på 2. eller 3. omg, hvis din eller dit barns finger ikke kan være i kroppen. Bryd garnet og hæft ende.

Broder ansigt på kaninen med sort broderegarn. Sy hovedet fast på kroppen. Så kan du komme i gang med at spille fingerdukketeater!

Hvis du laver en fingerdukke efter min opskrift, bliver jeg superglad, hvis du deler et billede med mig og resten af Blogland:)

6 kommentarer:

  1. Hej Puk!
    Tusind tak for opskriften! Det er helt sikkert, at jeg nok skal lægge et billede ind, når jeg på et tidspunkt får hæklet en kanin eller to. Måske man skulle pifte lidt liv i dukketeaterserien "Kaninlandet" igen?!
    Godt nytår fra
    -LisBethLys.

    SvarSlet
  2. Vad roligt att du gillar min blogg, jag tycker att din verkar vara full med inspiration också.

    SvarSlet
  3. Tusind tak for den fine opskrift! Håber jeg får tid i en nær fremtid :-) Godt nytår!

    SvarSlet
  4. LiBethLys: Det var så lidt med opskriften. "Kaninlandet" kender jeg ikke så godt. Tjekkede et par billeder på nettet. Er ikke så vild med dukkerne. Det ku vi sikkert gøre bedre med nogle hæklede kaniner, som du skriver:)

    MissKatka: Tusind tak. Dejligt du kiggede forbi!

    Søhesten: Velbekomme. Og god fornøjelse! Også et godt nytår til dig:)

    SvarSlet
  5. Oj, den er superfin! Glæder mig til at se alle de andre dyr :-)
    Godt nytår!

    SvarSlet
  6. Ååå så søte. Så mye gøy du lager

    SvarSlet