torsdag den 29. september 2011

Hvordan du nemt kan lave tekstiltryk

Måske har du lyst til at prøve at lave dit eget tryk på en t-shirt?


Her får du en let vejledning i, hvordan du kan lave tekstiltryk med ret få remedier hjemme på køkkenbordet.


Det skal du bruge:
Bogbinderplast
Palett tekstilfarve
T-shirt (eller anden beklædningsdel)
Aviser
Tape eller knappenåle
Hobbykniv
Evt. stempel og stempelpude


Inspiration er vigtig! Jeg bliver tit inspireret på Pinterest. Her en illustration af Faye Coral Johnson, der hjalp mig med udformningen af bogstaverne til min t-shirt. 

Jeg var heldig at finde et par rigtig billige t-shirts i Monki. 100% bomuld er bedst at trykke på.


Prøv t-shirten på og marker med tape eller knappenåle indenfor hvilket felt, du vil have dit tryk.

Læg nu t-shirten fladt på et bord og placer en avis indeni. Tekstilfarven kan let gå igennem stoffet, og det ser måske ikke så fedt ud, hvis trykket også er på ryggen af t-shirten - spejlvendt.


Bogstaver eller motiv tegnes op på bogbinderplasten, og motivet skæres ud med en hobbykniv. Vær opmærksom på, at bogstaver skal tegnes på den side med plastic på - ikke på den side med det ternede papir - ellers bliver de spejlvendte, når du klæber plasten fast på t-shirten. Her har jeg lavet et afgrænset felt til flere små tryk med et stempel.


Når papiret er taget af bogbinderplasten, og det udskårne motiv er klistret fast på t-shirten, er du klar til at "male". Jeg bruger Palett tekstilfarve fra Panduro Hobby. De fåes i små flasker til ca. 60 kr., og de små portioner er mere end rigeligt til mange tryk-projekter.

Jeg bruger en pensel eller en "skumgummi-pensel" (de der man bruger til decoupage), til at fylde maling i hullerne. Jeg lader bogbinderplasten sidde, mens malingen tørrer.

Her kan I se det stempel, jeg brugte til t-shirten. Det er lavet efter min egen metode ud af et viskelæder. Stempelpuden kan bruges til tekstiler, som det ses. 

Det færdige resultat! Og nu mangler du bare fikseringen. Stil strygejernet på bomuld og stryg henover trykket i 5 min. Så kan det tåle at komme en tur i vaskemaskinen ved 40 grader.


Jeg håber, du kan bruge min vejledning. Er der ting, der er uklare, så skriv endelig og spørg. Jeg vil også rigtig gerne have en kommentar, hvis du prøver at lave tekstiltryk efter denne anvisning.


(Jeg har lige set det sidste BoligLiv, hvor der er en sag om tekstiltryk. Jeg har prøvet at trykke masser af gange, men må erkende, at jeg syntes, det så ret indviklet ud i beskrivelsen. Er det bare mig? Eller har I også læst BoligLiv og tænkt: Det lyder dælme svært, det der?)

17 kommentarer:

  1. Denne beskrivelse er super og det virker som en overskuelig opgave...

    SvarSlet
  2. Nu spørger jeg måske dumt... Men.... på det billede hvor du har kommet maling på papiret, ser 'baggrunden' anderledes ud (hvidlig/håndklædeagtig), end på billedet ovenover - hvor man ser t-shirten.
    Har du lagt et andet underlag, eller hvad er det, jeg ikke lige kan genemskue her?

    har faktisk for læææænge siden købt nærmest alle remedier til alle de smarte og suuuuupercool tekstidéer jeg render rundt med indeni hovedet - meneh.... jeg mangler liiige sparket! :D

    SvarSlet
  3. Fint med det lille garnstempel. Det er en supergod idé :-)

    SvarSlet
  4. en god og overskuelig DIY, - så bliver det ikke bedre. Har faktisk næsten lige købt et mindre lager af viskelædre, fordi jeg ville prøve at lave stempler... Ser ud til at virke godt. Men først en tur på udsalg efter t-shirts :-)

    SvarSlet
  5. Tusinde tak! Det vil jeg sætte mig for at prøve :-)

    SvarSlet
  6. Tak for den fine og detaljerede vejledning. Det skal jeg helt sikkert forsøge.

    SvarSlet
  7. Hvor er det sjovt. Netop det projekt står på min liste over julegaver vi skal have lavet i år, men nu ved jeg sørme ikke om jeg tør for hvor er dine bogstaver bare fede.

    Viskelæder stempler laver vi også. Jeg har ikke selv fundet på det, men set det på amerikanske blogs hvor det er ret udbredt. Amrikanerne sælger ligefrem særlige større blokke af et viskelæderagtigt materiale, der skulle være nemt for børn at skære i. Jeg har overvejet at købe det hjem fra USA, men med porto og sådan bliver det jo hurtigt dyrt.

    SvarSlet
  8. zgrubler: Det er bare lyset, der er forskelligt på billederne. Det er den samme t-shirt jeg trykker på, så der er ikke noget mystisk ved det:)

    Marina: Selvfølgelig tør du. Kig efter bogstavinspiration på nettet og tegn i fri hånd, eller skriv dem i et skriveprogram, print dem ud og overfør dem til bogbinderplast. Jeg kender i øvrigt godt de der stempelblokke fra USA. Har dog ikke selv prøvet dem, da jeg heller ikke gider betale told og moms og alt det... God fornøjelse!

    SvarSlet
  9. Hej Puk tak for en rigtig god vejledning. Det vil jeg prøve. :)

    SvarSlet
  10. Så fedt! Hvor køber man bogbinderplast? Evt. online?

    SvarSlet
  11. Fedt, hvis nogen kan bruge min vejledning!

    Bogbinderplast har jeg bare købt hos boghandleren.

    God fornøjelse!

    SvarSlet
  12. Super fedt t-shirt - jeg har et par ideer til nogle stofposer som jeg vil trykke på, men jeg havde faktisk tænkt at det var mere besværligt end du får det til at se ud. Tror du skabelonen kan genbruges? Eller er der en skabelon pr. tryk? Bare hvis nu veninderne også skal have en :) Og fed blog forøvrigt, jeg kigger ind fra tid til anden, det er dog lang tid siden - men det er altid inspirerende - tak for det :)

    SvarSlet
  13. Super fedt! Kan det også lade sig gøre på en hættetrøje eller er stoffet for tykt?

    SvarSlet
  14. Jeg havde tænkt mig at skære ud i en tyk voksdug og bruge en god spray maling så det også nærmere at lave flere,
    Men god ide mvh Onkelhiphop

    SvarSlet