onsdag den 3. maj 2017

Hæklemeditation

De, der kender mig eller bare følger mig på Instagram, ved, at jeg tilstræber at meditere dagligt. Sådan "helt rigtigt" på en pude, med fokus på det dybe åndedræt og en bevidsthed om at være tilstede i nuet og have opmærksomheden på krop, hjerte og sind.
Men de mennesker, der hækler eller strikker, ved sikkert også, at det kan være en slags meditation. Maskerne. Mønstret. Gentagelserne. Roen. Fokus på garn og hænder. 
For tiden hækler jeg ensfarvede clutches i et nemt mønster. Det er noget, jeg kan lave uden at tænke over det, så det bliver i høj grad meditativt, når nålen bare kører derudaf.
Det smukke lilla garn jeg har brugt, er 100% bomuld fra Rito. Det findes i mange dejlige farver. Maskerne hedder "cluster stitches", og de kan laves på flere måder. Se video.
Måske synes du også at strik og hækling er meditativt? Det hører jeg gerne mere om, hvis du vil skrive det i en kommentar.

2 kommentarer:

  1. For mig er strikning i høj grad meditativt! Især de simple opskrifter, hvor den ene maske afløser den anden uden det kræver den store tankevirksomhed. Den der ensformighed, når hænderne bare gentager og gentager er godt for sjælen, er jeg sikker på.
    Når opskrifterne er mere komplicerede kræver det en anden form for koncentration, som jeg også elsker. Her er det mere nærvær og fordybelse, der kommer i spil. Det er som to forskellige tilstande, der faktisk begge rummer noget meditativt :)

    SvarSlet
  2. Kære Puk - det var dig der i sin tid fik mig igang igen med hækling - for 5-6 år siden tror - kan det passe du har haft din blog der? Jeg var gået ned med stress og skulle have noget at bruge mine hænder til, når jeg ikke måtte arbejde - og faldt over din side. Siden har jeg brug hækling præcis som du beskriver - til at bekæmpe stress og uro - og i hverdagen - som den stille stund hvor jeg lige tænker mig lidt om og slapper af :-) jo sværere mønsteret er jo mere kan jeg glemme omverden :-) tak for altid god inspiration, og til kalender og brevskrivning.

    SvarSlet