lørdag den 29. januar 2011

Noget om inspiration/kopiering/hapseri

Lis har allerede har været inde på emnet i dette indlæg, og der har tidligere været en hed debat om en bestemt blogger, der havde fingrene i kagedåsen på den dumme måde. Men der er efter min mening alligevel mere at sige i debatten om, hvornår man bliver inspireret på andres blogs, og hvornår det er direkte kopiering.

Grunden til at jeg tager emnet op nu, er faktisk at forårsmarkedet i Odense er på vej. Det er rigtig dejligt, at vi igen får mulighed for at mødes og sælge vores håndlavede ting, og personligt glæder jeg mig rigtig meget - både til idéfasen, hvor jeg inspireres, tegner mine idéer ind i min journal, til produktfasen, hvor tingene laves, klargøringsfasen, hvor jeg pakker, sætter priser på og laver lister over mine varer, og til sidst selve markedet, hvor jeg får mulighed for at møde mine kunder, fellow-bloggere og andre, der interesserer sig for håndværk i de smukkeste afskygninger.

Men - for der er et men - det svære for mig er, hvor meget jeg vil vise frem af de ting, jeg laver. Jeg har desværre flere eksempler på, at andre har følt sig "inspireret" af mine ting, så jeg til sidste marked (julemarkedet i november) så nogle af mine varer direkte kopieret. Det synes jeg simpelthen er så ærgerligt. For det første bliver jeg skuffet over, at man har taget nogle af mine idéer uden at spørge mig først, eller i det mindste at give mig credit for dem. For det andet irriterer det mig, at den idéfase, som jeg selv bruger enormt megen energi og tid på at være i, den springer andre over og bruger bare løs af mine ressourcer! Hey, de ting jeg sælger, skulle gerne være originale, nytænkende eller anderledes. Hvis der er andre, der har hugget mine idéer, så er der intet originalt ved hverken mine ting eller dem, der er lavet efter at have kigget med hos mig.

Selvfølgelig er jeg bevidst om, at jeg selv inspireres på nettet. Både ved at læse blogs og online-magasiner. Men jeg sender også mange mails ud til de mennesker, som jeg har følt mig inspireret af. Her spørger jeg ikke om lov, men sender dem en henvisning til et blogindlæg, jeg har lavet, hvor jeg viser, hvorledes jeg har været inspireret af den pågældende blogger. Jeg kopierer aldrig direkte, hvis jeg har tænkt mig at sælge den ting jeg laver. Et eksempel er dukken fra by Fryd, som jeg hæklede og viste på bloggen efter at have set den i magasinet. Den var så sød, og det måtte bare prøves af. Jeg sendte en mail til Jeanette Lunde, som laver by Fryd, for at fortælle hende, at jeg havde lånt hendes billede, og at jeg havde hæklet dukken. Det viste sig, som du også kan se af hendes kommentar nedenunder blogindlægget, at det var hende selv, der havde hæklet dukken, og hun var ok med det. Sådan en dukke ville jeg aldrig "sætte i produktion" - eller altså hækle ti af dem og sælge dem på forårsmarkedet - for det er Jeanettes design.

Men hvad synes du?
Vil du ikke helst have mulighed for at gøre unikke og håndlavede fund på forårsmarkedet i maj?
Er det ikke ærgerligt, at man skal føle, at man skal holde kortene tæt ind til kroppen i en blogverden, som ellers er kendt for tanken om at dele? 
Vær nu ærlig! Er du en af dem, der elsker at skabe, men som ikke selv kan få idéerne? Fair nok, men så spørg dog om lov, før du hugger andres idéer!

23 kommentarer:

  1. Hey Puk!
    Jeg forstår til fulde dine tanker. Sidder også netop nu og produkt-udvikler til forårsmarkedet, og kan mærke at jeg har enormt svært ved at vise det jeg laver frem. Jeg har endnu ikke (7-9-13) oplevet at nogen har kopieret mig, men kan sagtens forstå at det er totalt ufedt! Samtidig vil jeg også gerne glæde kunderne til markedet med ting de ikke har set før, så dermed endnu en grund til ikke at 'flashe' de nye ting.
    Men det er sgu ærgerligt, at det skal være førstnævnte grund, for det kvæler lidt af den gode stemning, åbenheden og det naturlige 'uden-overvejelser' indlæg, som altid er rart at læse med på!
    Når så det er sagt, så glæder jeg mig rigtig meget til at se hvad du har fundet på til markedet - og venter gerne til maj, hvis det er det du beslutter dig for! :-)
    Ha' en skøn aften!
    Kh. Jane

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Puk. Jeg forstår dig fuldt ud og jeg ærgrer mig også, når jeg gang på gang ser ideer og designs kopieret rundt omkring - Og ikke mindst her i blogverdenen, hvor man ofte kan se den samme kreative ide, det samme design osv på mange forskellige blogs! Jeg har specielt bemærket ligheden på Amio og mister helt lysten til at surfe rundt derinde...Jeg glæder mig over når nogle får succes med noget de selv har skabt og har arbejdet hårdt for og det undrer mig, når jeg ser kunstnere som fx. Susan Liebe (keramikeren)blive kopieret så åbenlyst, at nogle har samvittighed til det. For det må da være et spørgsmål om samvittighed - og i denne verden god blog-skik. Jeg beundrer alle de mennesker som er dygtige med deres hænder og kan lære sig selv at sy skønne ting ud af vintage sengetøj eller kan forme noget smukt i porcelæn, men beundringen daler, når de ikke formår at lægge egne tanker og sjæl bag det de skaber. Jeg har heldigvis ikke set nogle kopiere mine ugler endnu - selvom der er utrolig mange kreative ugle-ideer i denne verden, så jeg spiller atter med åbne kort. Men du har min store forståelse for, at du som andre her holder kortene ind til kroppen. Bare ærgerligt at det er nød til at være sådan. Kh. MetteSofie

    SvarSlet
  4. Jeg er en af dem der elsker at få idéer. Er uddannet designer og synes at idéfasen er det sjoveste af det hele. Det er sjældent at jeg også synes at det er sjovt at være producent.
    Hvis andre har lyst til at bruge mine idéer, skal de være rigtig velkomne. Jeg vil blive rigtig smigret og glad.

    Det kan godt være at jeg ville have det anderledes, hvis det var min profession. Jeg tror det dog ikke.

    Jeg har været i den kreative branche i rigtig mange år og jeg ved hvordan virkeligheden er. Hvis man virkelig mener man har opfundet den dybe tallerken, så er der muligheden for designbeskyttelse eller patent.
    Det samme gælder problematikken om navne. Hvis der er et navn man ikke ønsker at andre skal registrere, så gør det selv først. Hvis man hedder google og ikke vil have at nogen læner sig op af og kalder sig gogle, jamen så snup det selv først. Man kan ikke komme bagefter og sige "det vil jeg ikke have du hedder, for det ligner mit".

    Hvis jeg havde en hobbyvirksomhed og jeg blev kopieret, ville jeg se det som en fordel. Jeg ville aldrig selv have tiden/lysten/energien til at flashe min opfindelse. Og for at noget skal blive til en trend/noget populært, skal det luftes for køberens næse en hel del gange. Det er der, at de andre kommer ind i billedet og arbejder for dig. Mon ugler nogensinde ville være blevet populære, hvis der kun var en enkelt blogger som synes det var en hjertebank-fugl?

    Alle tendenser har dog en begrænset levetid. Så hvis et produkt ikke bliver solgt, så er det måske for tidligt ude. Eller for sent. Eller bare ikke godt nok. Det er næppe fordi det er alle snylterne som ødelægger det for dig.
    Og med dig mener jeg ikke dig, Puk. :-)

    Bare sådan generelt.

    Jeg ser intet formål med at bloggere skal være efter hinanden og slås om hvem der kom først med hvad. Jeg tror vi vil få meget mere ud af at dele ud af vores idéer. At være en brik i et puslespil, som kun går op, hvis man vender brikkerne med den glittede side opad.
    Så gider bladene godt skrive om os. Så gider de godt kigge på, hvilke tendenser der rykker. Så gider de godt vise produkter frem. Det gider de da ikke, hvis vi viser at det vi egentlig er allerbedst til, er at være efter hinanden.

    Dette er min overbevisning.

    SvarSlet
  5. Jeg når ikke lige at skrive en uddybende kommentar nu, men det er et stærkt og godt indlæg, i en meget vigtig debat. Især i forhold til markedet, hvor vi er så mange fra Blogland der skal sælge, uden at det skal minde om et kopi-marked i Kina. Jeg vender tilbage med et eget indlæg snart, og linker til dit. Godnat :)

    SvarSlet
  6. Jeg synes også det er en meget vigtig og aktuel debat vi her har gang i....jeg vil starte med at sige, at jeg har fuld forståelse for dem, som skaber noget nyt og anderledes og derfor ærges, vredes og kedes når andre kopierer deres ting for at sælge dem!

    For det er nemlig hér nøgleordet er for mig...SALG! Jeg bliver ofte inspireret og finder masser af nye og spændende ideer i blog land, som jeg selv prøver af...til mig selv eller venner og familie, til brug som små gaver til mennesker i min nærhed. Og selvom det er ting jeg har set i blog land og prøver af selv, blot med lidt ændringer, viser jeg det også frem på min blog...jeg mener, hvem opfandt lige barnevogns-lappe-tæppet??? Tja det er svært at give nogen bestemt credit for det ik, for det er lissom set så mange gange i blog land, ligesom flagranker, filt lege mad, papirs guirlander og meget andet. Men jeg kunne aldrig drømme om at sætte ting til salg, hvor jeg har lånt ideen eller ladet mig inspirere af andre....så for mig er det helt cool at folk lader sig inspirere af det de ser i blogland - det er jo også bl.a. det bloglandet i det kreative univers handler om...at inspirere og blive inspireret! Også selvom det næsten er en direkte kopi, så ville jeg egentlig bare være beæret over, at andre syns, at mine kreationer (ikke at der har været nogle!!!:-) var flotte nok til at de også ville lave nogle selv til eget hjem....men jeg ville saftsusemig også blive vred, hvis jeg havde brugt energi og kræfter på at lave noget nyt og så se det solgt af andre i direkte kopi!

    Så for mit vedkommende står og falder grænsen for kopiering/lån/inspiration ("kært" barn har mange navne) ved salg...

    Kh. Malene

    SvarSlet
  7. Jeg vil gerne tilslutte mig Junettes indlæg. Måske man bare skulle trække på skuldrene og lade det passere. Grænsen mellem at lade sig inspirere og kopiere er jo hårfin - og er det i orden at kopiere til eget brug og til brug for gaver til familie og venner! Istedet skulle man måske have støttet den oprindelige skaber og købt sine ting der. Jeg synes i hvert fald, at det er ærgeligt, at der bruges så meget krudt på at være frustreret over noget man alligevel ikke har en jordisk chance for at styre.

    SvarSlet
  8. jeg tænker lidt på sættekasserne som har floreret længe. Jeg tror godt jeg ved hvor trenden er startet men nu er det jo hvermands eje at lave og eje, så der er jo ingen sure miner ?

    Jeg bryder mig ikke om at folk kopierer åbenlyst, hvilket jeg har set MANGE steder (snakker her om butikker). Men prøv fx at se de store møbelhuse, hvor mange møbler har de ikke der ligner hinanden utroligt meget men til forskellige priser ?
    De ved hvad folk vil have, og så laver alle de andre det også, for det sælger.

    Jeg tror aldrig man kan komme udenom at folk lader sig inspirere af hinanden, men direkte kopi, er jeg ikke for.
    Det er en hårfin balance, som er rigtig svær, og jeg forstår godt dem der laver ting som de skal leve af, bliver pisse sure over andre der kopierer.
    Jeg tror bare aldrig man vil komme det til livs, desværre :(

    Jeg går helt klart ind for at man skal give credit til de/den man er blevet INSPIRERET af, for det er unægtegligt sådan nye ideer opstår, at man ser noget hos nogen og så kommer der flere ideer.
    Fx i scrap verdenen har det altid været god stil at skrive hvem man er blevet inspireret af, hvis der er brugt inspiration til farverne, opsætning mv. Men det er fx helt tilladt at kopiere hinanden, sålænge man skriver hvem man er kopieret af :)
    Og DET synes jeg blog land godt kunne lære noget af. Jeg synes det er utroligt sjældent jeg ser nogen skrive hvem de er inspireret af og det er rigtig ærgeligt.
    Nå det blev en lang mail, jeg håber du forstår hvad jeg mener og at jeg er enig :)

    SvarSlet
  9. og ja jeg er enig i by myr, at grænsen går ved om det er noget man tjener penge på.
    hvis jeg havde lavet noget som var direkte kopieret, så er det KUN for at lave det til mig selv, og det ser jeg ikke noget ondt i ? så længe når man viser det frem at man fortæller hvor man har fået ideen.
    Men ved salg, SKAL det altså være ens egne ideer eller vinkel på tingene.

    SvarSlet
  10. Jeg har det fuldstændig ligesom Junette.
    Hvis man tror man har opfundet den dybe tallerken, så tag patent på det.
    HVis man synes man har lavet noget unikt som ingen andre har lavet eller er set før, så lad være med at vise det her i blogland.
    Vi bliver alle inspireret uanset hvor vi bevæger os rundt i verden.
    Jeg så en udsendelse med Bent Fabrisius-Bjerre en dag i tv. Han har skrevet en sang som har gjort ham meget berømt i hele verden. Alicat hedder den.( Der er også opfundet en dans til den sang)
    Da han blev spurgt til hvordan han var kommet på den, fortalte han, at han havde hørt en anden sang som havde givet ham den der aha-oplevelse og på den måde var han blevet inspireret. Samtidig sagde han, at den sang han var blevet inspireret af var også blevet inspireret af en anden.
    Så min pointe er, vi bliver alle inspireret af hinanden og det skal vi da være glade for. Vi skal rose hinanden og huske hinanden på, at hvis vi ikke viser vores ting frem var der nok ikke nogen som gad at læse med eller fandt blodverdenen interessant.
    Hvis et blad/damemagasin er kedeligt er der ingen af os der gider at købe det. Det er vel det samme her.
    Vi skal passe på al den tøsefnider ala en hønsegård
    Det ødelægger alt det andet unikke der er her i blogland.
    God søndag

    SvarSlet
  11. Hmmm... Jeg føler mig - af nogle - lidt misforstået. Jeg er jo ikke en lille primadonna, der sidder og tror, hun har opfundet alt det fede i verden. Overhovedet ikke. Jeg har heller ikke nogen paranoide tanker om, at lige meget hvad jeg laver, så bliver det kopieret ligesom high street-kæderne gør med de store modehuses kreationer.
    Jeg er bare en (normalt) glad blogger, der elsker at vise frem, hvad hun nu har fået af sjove idéer, og det vil jeg helst blive ved med. Men jeg vil også gerne vise nogle sjove, finurlige, originale og unikke ting frem til forårsmarkedet, så folk der kommer der kan glædes over nye projekter og kreationer i stedet for at se det samme hos de første 15 stande.

    Jeg gider ikke træde mere rundt i denne debat. Det giver dårlig karma, kan jeg mærke. Mit humør ryger sig også en tur, når folk synes man er for meget, fordi nogle mennesker hugger med arme og ben for selv at tjene penge på andres idéer - øv.

    Slut. Færdig. Gider ikke mere.
    KH Puk

    SvarSlet
  12. Kan sagtens forstå din frustration. Jeg har det også sådan at det er fint at kopiere, så længe det er til eget brug. Men en direkte kopi til salg, ville jeg også blive stødt over, når det er en unik ide. Håber jeg får mulighed for at komme forbi det der forårsmarked i år. Det lyder tophyggeligt!

    SvarSlet
  13. Kære Puk,
    Jeg så dit indlæg i går fra telefonen, men orkede ikke lige at skrive en lang kommentar derfra. Her til formiddag har jeg puslet om en syg pige, mens jeg har tænkt på dette emne. Og jeg ville egentlig gerne have skrevet en hel masse. Men jeg mærker også selv den dårlige karma, og har faktisk slet ikke lyst til at blogge i dag.
    Så ja. Jeg springer lige denne debat over (for nu), inden jeg overhovedet har deltaget ;-)
    Rigtig god søndag til dig! Håber solen også skinner så smukt hos dig!
    Kh Louise

    SvarSlet
  14. Jeg er meget enig med Junette. Ærgerligt, at du synes debatten giver dårlig karma, for jeg synes faktisk, at det er en fin og sober tråd. Og jeg synes ikke, at der er nogen, der har primadonnanykker.

    Fsva. inspiration/kopiering og lignende, så er jeg klart en af dem, der bliver inspireret af andre, og knap så meget en idéudvikler. Jeg nyder godt af, at der er så mange kreative kvinder i blogland, der viser deres smukke og unikke ting frem. Jeg inspireres af mange bloggere og inspirationen bruger jeg til at kreere et produkt, som er mit, fordi den endelige sammensætning er min. F.eks. lavede jeg en thehætte til en veninde. I den proces er der mange inspirationskilder tænker jeg. F.eks. havde jeg med lange sting syet en dobbelt blomst. Den inspiration er kommet fra Karen-Marie Dehn, som har lavet en skøn bog, hvor hun viser den teknik. Jeg har syet knapper på (helt sikkert set før) og nøje udvalgt forskellige stoffer (lige som alle andre). Bl.a. retroæblestof (set før), køkkentern (set før) og broderi-anglaise (har være anvendt i mange, mange år). Thehætter er helt sikkert set før, teknikkerne er inspireret af andre, men det endelige resultat er mit og er et udtryk for min smag kombineret med inspiration mange steder fra.
    Men hvis jeg nu havde lavet en tro kopi af en thehætte du havde lavet, og så sat den til salg, så var sagen en anden. Så var mit formål at lade som om, at "designet" var mit med salg for øje.
    Der er eksempelvis også mange, der syer og sælger modeller lavet efter Onions mønstre eller Elsebeth Gynther for den sags skyld. Modellen er der dermed ingen af os, der kan tage "patent på", men slutproduktet skulle gerne afspejle kreatøren. En helt unik sammensætning, der gør en helhed. Den helhed kan inspirere og kan selvfølgelig også kopieres af andre.
    Jeg synes Lis' ide med at lovelinke er rigtig god. Jeg har da en stor interesse i, at blive inspireret til at lave mit eget slutprodukt. Jeg forsøger at huske at lovelinke, når det overhovedet er relevant og har en hel side på min blog, hvor jeg linker til andres gode DIY, opskrifter mv.
    Min personlige grænse går ved om jeg pynter mig med lånte fjer, lader som om at ideen/mønstret er min/mit. Det ville give mig en dårlig smag i munden, men nu er jeg også meget bevidst om, at jeg ikke er en ideudvikler, men en der bliver inspireret.

    Og jeg synes bestemt I dygtige ideudviklere skal holde jeres nye ideer til forårsmarkedet for jer selv, så kan vi andre også blive endnu mere glædeligt overrasket.

    Jeg tror man kan konstatere, at langt de fleste af os er påvirkede af tidens strømninger, af solen, der titter frem, af andres personlige udtryk og anvendte teknikker. Nogle skaber nyt af det der allerede er, mens flertallet inpireres af skaberen og sætter deres eget personlige præg på slutproduktet.
    Meget langt og muligvis lidt rodet...
    KH Pialouise

    SvarSlet
  15. øhm jeg håber ikke du forstod mig ??
    JA jeg elsker når folk er kreative og jeg synes det er ærgeligt når folk kopierer, og jeg kan GODT forstå du ikke vil vise det du vil sælge her på bloggen for at risikere at blive kopieret. Det er der ingen primadonna over :)

    SvarSlet
  16. Det er en god diskussion, som jeg synes er meget nødvendig.
    Ikke at jeg nogensinde forventer at vi bliver 'enige', men det ville faktisk også ødelægge dynamikken hvis vi var det :-)

    Jeg idéudvikler! Så enkelt er det.
    Men jeg er jo godt klar over, at ideer ikke opstår én gang, ét sted i verden og så aldrig nogensinde igen.
    Der er adskillige eksempler på at ideer opstår spontant hos to forskellige mennesker på præcis det samme tidspunkt.
    Og selvfølgelig opstår ideer ikke uden inspiration - det ville jo være utænkeligt.

    MEN...
    Når det så er sagt.

    Jeg er ikke enig med dig, Puk.
    Men det jeg ikke er enig i, er at der vil være nogen som helst der vil være i stand til at kopiere dig.
    Det er en meget overordnet betragtning, I know, men i sagens natur kan en kopi af dig og dine ting aldrig være en 'rigtig' kopi, da den altid vil tage farve og form af den person der fører ideen ud i verden.
    Hvis du og jeg satte os ned og hæklede med præcis den samme nål, præcis det samme garn og opskrift vil det stadig være to vidt forskellige resultater.
    Vover jeg lige at påstå.

    Og jeg vover også at påstå - totalt naivt og godtroende - at det ikke løser noget som helst at holde kortene tæt til kroppen, men tværtimod at stole på at du er en original lige præcis fordi du og dine varer er DIG, og det vil ingen kunne kopiere.
    Og også at turde stole på at folk er i stand til at skelne....

    Jeg ved det er totalt naivt.
    Bær over med mig.

    I forhold til forårsmarked skal jeg holde strikkeworkshop, og jeg skal benytte en opskrift jeg ikke selv har udviklet, men som jeg har tilladelse til at benytte til formålet. Det synes jeg bedst om.

    SvarSlet
  17. Godt formuleret Trine.

    Et produkt har jo flere lag i sig. Materialevalg, forarbejdning og historie.

    SvarSlet
  18. Her er allerede blevet sagt meget fornuftigt men lidt vil jeg da også pippe med alligevel.

    Allerførst skal alle lære at lovelinke (et ord som Lis har lanceret og som jeg kun kan knuselske). Altså hver gang man er inspireret et eller andet sted fra så skriver man det lige i sin blogpost. Jo mere man lovelinker jo bedre. Man tager ikke andres billeder uden at spørger og man kopier kun ideer direkte til eget brug og med direkte henvisning til derfra hvor man har ideen. Det er ikke ret svært, det skal bare sidde på rygraden.

    Så kommer vi til det med inspirationen og her bliver det sværere for til alle tider har mennesker ladet sig inspirere af andre og grænsen mellem kopi og inspiration er hårfin.

    Først og fremmest tænker jeg her at bloglandia skal huske at det altså ikke er blogland der har opfundet verden. Rigtigt ofte ser jeg gamle ideer, etableret design eller ideer hentet fra bøger eller blade der bliver lanceret som en bloggers opfindelse og dermed ejendom. Også i de tilfælde synes jeg det ville klæde bloggeren at lovelinke til inspirationskilden. Rigtigt mange bloggere vælger også at skrive opskrifter af uden at personliggøre dem det mindste og uden at opgive kilden og det er simpelthen dårlig stil.

    Og så er der alt det som er oldgammel fællesejendom: hæklede blomster, malede møbler, flagranker, papirsnefnug, drømmekager, prinsessekjoler o.s.v. o.s.v. : Her synes jeg man lovelinker hvis man er særlig glad for en variant man har set på en blog eller hvis man har brugt vedkommenes DIY eller opskrift. Ellers kan man tapetserer, male og sy lige så tosset man gider.

    Mit sidste lille pip handler om den der forskeld mellem at sælge og bare lave til sin egen blog som mange af jer er inde på. Den forskeld synes jeg helt ærligt er noget bavl. Alt hvad man viser frem på sin blog bygger den jo op og er med til at øge dens værdi som inspirationskilde for andre. Hvis PUK laver et særligt juletræ og alle herefter laver det samme og viser det frem hos dem selv uden at linke til PUK så bliver PUKs originale ide mindre værd som inspiration for nye besøgende. Det kan så godt være at PUK er alene om sine juletræer på markeder men som ide er juletræet tyndslidt uden at PUK har fået noget ud af det, Kan I følge mig?

    Hvis det går i Danmark som det er gået i USA vil gode, unikke blogs snart blive mere værd, netop som blogs, end det der kan tjenes på et marked og derfor synes jeg vi i fælleskab skal arbejde på at værne om hinadens særpræg uden at gå i hysteri. Der skal være plads til alle og ingen skal være bange for at male turkise skabe, hækle blomster eller lave perlekæde men samtidigt skal vi som kollektiv forsøge at opfører os ordentligt.

    SvarSlet
  19. Tak for de mange gode og interessante input til debatten!
    Kh Puk

    SvarSlet
  20. Hej Puk :-)

    Jeg undrer mig lidt over, at du selv lægger op til en debat, for så at melde pas, når du føler dig misforstået?

    Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan du kan vide, at folk har kopieret lige dig?
    Jeg synes det er trist, hvis du som udgangspunkt tror at folk kopiere ;-)

    Og endnu mere trist, at du ikke vil vise ting frem undervejs...

    K.H June

    SvarSlet
  21. Hej June
    Jeg synes nok bare debatten løb lidt af sporet, og ja, jeg følte mig lidt misforstået.
    Direkte kopiering af nogle af mine ting så jeg på julemarkedet i Pakhus 16, og det er også sket tidligere. I nogle sager har jeg kontaktet de involverede personer og fået en snak med dem om det.

    Hvad jeg viser på bloggen, er jo mit valg. Nu må vi se. Stormen i glasset med vand, lægger sig nok snart:)
    Kh Puk

    SvarSlet
  22. *Trækker lidt på smilebåndet*

    Stormen raser vist stadig i dit glas ;-)

    Mente såmænd bare, at du laver fine ting, og det derfor ville være ærgeligt, at vi ikke får dem at se.

    Så ingen grund til at finde kløerne frem. Selvfølgelig er det dit eget valg. Men det var bare en kompliment til dine ting....

    SvarSlet
  23. Hej igen June

    Faktisk er det nok det største problem ved kommentarer på bloggen - at man ikke kan se folks smil eller glimt i øjet, eller at man ikke kan høre et drillende, men venligt tonefald i stemmen, når noget bliver sagt.

    Jeg har lige læst din første kommentar igen. Af den kunne jeg i hvert fald ikke læse, at det, du egentlig gerne ville sige var, at det var ærgeligt, hvis jeg ikke viste nogle af mine ting frem.

    Der kan man bare se. Der skal desværre ikke så meget til, førend der sker misforståelser.

    Og jeg vil gerne vise mine ting frem. Skal bare lige finde ud af på hvilken måde, jeg gør det bedst:)

    Og tak for din kompliment. Det gør mig glad.

    Kh Puk

    SvarSlet