torsdag den 31. december 2009

HAPPY NEW YEAR!!!

Selvfølgelig skal I da have et nytårs-hækleprojekt fra min hånd...
Du skal bruge to nøgler fritidsgarn fra Sandnes. Det er uldgarn, og jeg valgte lilla og rosa.

Først hækler du rundt med en nål nr. 6 i det lilla garn (eller hvilken farve, du nu har valgt). Du kan f.eks. starte med 4 lm. Samle dem til en ring med 1 km. Hækle 6 fm i ringen. Herefter 2 fm i hver m på omg. Og på næste omg tager du ud i hver 2. m. På næste omg tager du ud i hver 3. m - og så fremdeles til du når den ønskede størrelse. Du slutter af med en omgang fastmasker med rosa

Så hækler du en kugle på nål nr. 10 med dobbelt garn. Jeg laver kugler sådan her:

1. Slå 4 lm op. Samles til en ring med 1 km.
2. Hækl 6 fm i ringen
3. Hækl 2 fm i hver maske på omg (12 m i alt)
4. Hækl 1 omg uden udt
5. Hækl 2 fm i hver anden maske på omg (18 m i alt)
6. Hækl 1 omg uden udt
7. Hækl nu hver anden maske sammen, så der tages ind i hver anden maske hele omg rundt
8. Put fyld i
9. Fortsæt med indtagninger indtil hullet er ganske lille. Bryd garnet med en lang garnende og sy hullet sammen med den

Sy kuglen på cirklen, og lim det hele på en hårbøjle. Jeg bruger den brede fra Hoffmann Hobby i Århus. Beklædte den med sort kantebånd først. Når jeg limer garndimser på hårbøjler, bruger jeg altid den gule kontaktlim. Klemmerne holder det hele fast, mens jeg drikker kaffe og stadset tørrer...

VOILA! Et styk skøn nytårshat/hårgejl. Burde max tage en time for øvede hæklere at lave:) Du kan nå det endnu inden den store aften. Ellers kan du jo hækle den i morgen, når du alligevel er lidt mat i sokkerne efter festen og stener tv med familien.
Hvis hver dag er en fest, kan du jo tage den på på arbejde på mandag - så bliver kollegaerne nok glade:)

RIGTIG GODT NYTÅR TIL ALLE I SØDE MENNESKER, DER LÆSER MED PÅ THE PUK PROJECT. TAK FOR ÅRET DER ER GÅET. VI SES I 2010!

5 kommentarer:

  1. Super super fin er den! Jeg MÅ altid i gang med at øve det hækling igen..
    Rigtig godt nytår!

    SvarSlet
  2. Ej, hvor fin. Sådan en lun lille hue. SÅ sød og hyggelig :)

    Godt nytår!

    SvarSlet
  3. Sikke fin og inspirerende din blog er, jeg "hægter" mig lige på ;)

    SvarSlet
  4. And a Happy New Year to you!

    SvarSlet
  5. Louise: Tak. Hvor bor du? Hvad med et hæklekursus i nærheden af dig - det må da findes...

    Memme: Tak. Måske lægger jeg et billede på af mig selv med den lille hue. Også et godt nytår til dig.

    Julie Leander: Tusind tak. Du er velkommen:)

    Ingela: Thanks! See you in Blogland in 2010:)

    SvarSlet