fredag den 26. august 2011

How to crochet puff stitches

Til en lyseholder med puff stitches skal du bruge:
Garn i to farver - her har jeg brugt Kauni
Hæklenål - her nr. 3
Saks
Syltetøjsglas

Start med at slå luftmasker op. Du skal have et lige antal. 

Mål omkring dit glas. Når luftmaskerækken kan nå om glasset (og du har et lige antal), standser du. Hellere lidt for stramt end lidt for løst.

Saml luftmaskerækken med en kædemaske. Pas på at luftmaskerne vender rigtigt, så de ikke er snoede. Lav en luftmaske.

Begynd nu med puff stitches: Slå om garnet og stik igennem masken. Du har nu 3 løkker på nålen.


Slå om garnet igen og stik igennem masken. Du har nu 5 løkker på nålen. 

Slå om garnet igen og stik igennem masken. Du har nu 7 løkker på nålen.


Slå om garnet og træk igennem alle 7 løkker på én gang. 

Lav en luftmaske "ovenpå" din puff. Når du hækler den næste puff, springer du en maske over og går ned i den næste. Hele omgangen rundt går du altså ned i hver anden maske fra luftmaskerækken.

På anden omgang laver du puffs i mellemrummene mellem puffs'ene fra forrige omgang, som det ses på billedet. Mål en gang imellem på dit glas, om størrelsen passer.

Når der er ca. 1/4 af glasset, der endnu ikke er dækket, skifter du farve (hvis du har lyst).

Du skifter bare farve ved at sætte den nye farve til og hækle videre med den. Enderne hæftes til sidst.

Til sidst hæftes enderne, og det hæklede cover sættes på glasset. 

Bonusoplysning: Hvis man hækler puff stitches, som dem jeg har vist her, bliver der fine mellemrum mellem maskerne, og glassene vil egne sig godt til lyseholdere. Du kan dog også hækle puff stitches med 4 eller  5 omslag om nålen, så bliver de større og tættere. Prøv dig frem.


Håber den lille vejledning giver mening, ellers må du endelig spørge:)
God fornøjelse!

19 kommentarer:

  1. Fantastisk! Skulle lige til at google/youtube det, og så kommer du med en DIY! TAK!

    Kh Camilla

    SvarSlet
  2. Tak for det, for kunne altså ikke forstå de engelske vejledninger, nu må jeg prøve din :) God aften

    SvarSlet
  3. Det er altså flot. Det vil jeg prøve :)

    SvarSlet
  4. Gaia: Taaaaaark!:)

    Camilla: Nåmen, det var da fint så. Vis gerne frem og send mig et link til det du får lavet!

    Flet og sjov: Så fik du hermed en på dansk:) Send mig et link, hvis du viser noget frem, du har lavet, ikk?

    Lise: Jeg synes også, de er skønne, de her puff stitches.

    SvarSlet
  5. jeg synes det samme som alle de andre - og vil også gøre et forsøg :) OG så synes jeg det er fantastisk, at du har plaster med den tyske mus!!! Sådan noget gad jeg også godt have! :)

    SvarSlet
  6. er det ikk' en Clover hæklenål....? ellers tak for vejledning :-)

    SvarSlet
  7. Tak for DIY! Jeg er ved at rykke lidt rundt hjemme hos mig, og jeg tror faktisk, at det ville være på sin plads med et par puff stitch stager :-)

    SvarSlet
  8. Tik tak for superfin vejledning.

    SvarSlet
  9. Smuk, smuk DIY. Virkelig flot præsentation og helt gennemskuelig beskrivelse. TAK.

    SvarSlet
  10. Rigtig god DIY! Men du glemte at skrive, at det er afhængighedsskabende. Jeg kan jo slet ikke holde op igen og mine øjne skanner hele tide mine omgivelser for noget rundt, som liiige kan få engang puff :-)

    Tusind tak!

    Jeg linker selvfølglig til dig, når jeg lægger dem op på bloggen

    SvarSlet
  11. ØV.. nu har jeg prøvet flere gange og jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. det ser jo simpelt ud og sådan.. men det er ligesom om de der " snurre rundt om pinden" masker bliver så stramme at jeg ikke kan trække noget igennem dem.. i hvert fald er det et problem. ER det svært eller er det bare mig der er dårlig ? :) men ellers ser det dejlig overskueligt ud. mange tak :D

    Katrine
    Katrinestampe.blogspot.com

    SvarSlet
  12. Så har jeg fået lavet stager: http://tichtach.blogspot.com/2011/10/puffede-lysestager-og-vaser.html

    SvarSlet
  13. Sejt! Tak for opskrift :)

    Mvh Lillemor - http://kreativlillemor.blogspot.dk/

    SvarSlet
  14. Hvor lang tid tror du det vil tage en sand begynder at lave sådan en??

    SvarSlet
  15. wauuu tusind tak - hvor er det fint...:-)

    SvarSlet
  16. Hej tak for en fin DIY. Hvordan afslutter du hver runde?? Det kan jeg ikke helt få til at virke.

    Mvh Mette

    http://www.sommerfuglen-blog.blogspot.dk/

    SvarSlet