søndag den 9. januar 2011

Giv dig tid til kassettebånd!


Billede fra shoponline2011.com

Kan du huske, da den fedeste måde at dele musik på var ved, at man optog en masse sange fra radioen eller nogle plader over på et kassettebånd?
Topmålet af en kærlighedserklæring var, at ham man var lun på, optog et blandet bånd til én, som man kunne høre hjemme på værelset.
Jeg har en stor samling kassettebånd i kælderen fra dengang i de skægge firsere, hvor jeg både var til street dance (tjek lige videoen ud - det er altså sjovt!),



Melodi Grand Prix, TV2, Gnags og Michael Jackson. Jo jo, smagen var alsidig, dengang som nu:)
Kassettebåndene i kælderen ved jeg ikke, hvad jeg skal stille op med. Jeg hører dem aldrig, men nænner på den anden side ikke at skille mig af med et stykke kulturhistorie!
Hvad gør man så?
Lytter til andres kassettebånd, der ligger online og frit tilgængeligt på den lækreste og mest overskuelige måde her hos Pates tapes. Og der er noget for enhver smag, skulle jeg hilse og sige!

Hvad så der!? Har du også lavet blandede bånd og siddet klar med fingeren på REC-knappen, når der var Top 20 i radioen om lørdagen?
Har du også haft en ghetto blaster, hvor der skulle 8 (!) af de store batterier i, for at den kunne spille en hel eftermiddag ved stranden?
Eller er du for ung/for gammel/for glemsom til at have været med på det?

12 kommentarer:

  1. Helt sikkert, det var fantastisk. Bortset fra at den første del af nummeret altid manglede... man skulle være hurtig når man optog fra radioen :-) For et par år siden hørte jeg mine igennem, men de var så slidte at man næsten ikke kunne høre musikken. Kan faktisk ikke huske om de røg ud efter det, eller om de alligevel blev gemt.

    SvarSlet
  2. Om jeg husker! Min bror og jeg optog også titelmelodier direkte fra tv. Uh Nord & Syd, Dollars!
    Og så har jeg nogle skønne bånd, hvor min veninde og jeg leger at vi interviewer hinanden. Det er hyleskægt at lytte til i dag!

    SvarSlet
  3. Ja for pokker, jeg var med. Det var SÅ irriterende når dj'en talte ind over numrene. Jeg brugte også min kassettebåndoptager til at optage skønsang fra mig og veninderne.

    SvarSlet
  4. Åhh... De kære bånd. I midtfirserne fik jeg min første kassettebåndoptager i julegave af min far. Den var sort og flad og havde et håndtag i den ene ende, så man kunne bære den omkring som en lille håndtaske. Hidtil havde jeg kun haft min lille orange walkman med tilhørende høretelefoner med orange skumgummipuder på, så at jeg nu kunne spille musik på mit værelse var jo helt vildt! Jeg fik også en lille lyserød kuffert med 10 (!) bånd i til at optage på - så om lørdagen kunne man, hvis man havde kigget ind af vinduet i stuen, se mig placere min båndoptager på en stol HELT op af fjernsynet, så jeg kunne optage Eldorado. Det var tider!
    Mine bånd lå også i en kasse nede i kælderen (sammen med Farmors bånd) indtil for godt et år siden. Da købte jeg nemlig en ny brugt bil. Og selvom det er en kampvogn af en Volvo stationcar fra 1998 med automatgear, krom, alufælge und das ganze schweinerei, sidder der altså stadig en kassettebåndafspiller i! Så mine gamle optagebånd bånd med TV-2, Nanna, Gasolin, Elvis osv lever i bedste velgående afspiller-stil.

    SvarSlet
  5. Min samling er næsten intakt og rummer blandt andet fantastiske optagelser af Folk-Nyt tilbage fra midt-halvfjerdeserne!
    Min mand har igennem tiden mixet 30-40 stk kassettebånd til mig, men gik for år tilbage over til cd-ere. Og som fader, så søn, for Albert mixer også cd-ere til mig nu, min yndlings er Jam-cden med hans udvalgte yndlingsnumre.
    Jeg så på coolstuff.dk at man kan få en lille fiks ting, som kan overspille kassettebånd til cd-ere og sådan en, tror jeg vi er nødt til at have her i huset.

    SvarSlet
  6. Ååå Hej P3 med Christian Flagsted og båndet fra 1987, hvor min venninde og jeg ikke var sammen i sommerferien, blandet med tøssesnak og Duran duran's
    Wilde Boys.
    det var tider.

    SvarSlet
  7. Selvfølgelig husker jeg. Tror endda, at hvis jeg spillede nogle af båndene idag, ville jeg kunne huske rækkefølgen på sangene og speakerens snak ovenpå sangene;o)Der er i hvertfald bestemte sange, der ligssom mangler den der speaker henover, hvis jeg hører den idag fra fx cd..
    Fik også et blandet bånd fra en sommerflirt, hi hi. Vi delte dog ikke musiksmag overhovedet;o)

    SvarSlet
  8. Jeg læste faktisk en artikel for nylig om at kassettebåndene var på vej tilbage.. Efter det er blevet ret almindeligt at musikere udgiver deres musik både på cd og lp er der nu nogen der har taget skridtet videre! I Badstuerock i Århus skulle de efter sigende have en hel lille afdeling med nye udgivelser på kassettebånd, jeg har ikke selv været derinde endnu, men det skal jeg helt sikkert, når jeg har fået min gamle walkman gravet frem fra gemmerne :)

    SvarSlet
  9. Har set en kjole, der var hæklet af gamle kasettebånd. Kan ikke udtale mig om den er behagelig eller holdbar...

    SvarSlet
  10. Line: Var det ikke en del af charmen, at man kunne høre speakeren ind over nummeret, og starten manglede?

    Onkel Anne: Det var avanceret at optage titelmelodien til Dollars mm.!

    ea-o: Jeg har også nogle bånd med mig selv. Det er virkelig skægt at høre:)

    biaw: Sådan en flad, sort kassettebåndoptager havde jeg også, og den var med mig overalt! Fedt at du hører bånd i Volvoen.

    Hanne: Ja, det eksisterer jo stadig, det med at mixe musik. Har faktisk godt hørt om den dims, der kan få kassettebånd transformeret til cd'ere

    Moster Pips: åh ja, Duran Duran! Og veninder...

    Ulla: Ja, du har ret. Båndene lyttede man jo til ti tusind gange, så man kunne det hele udenad - også speaket fra radioværten:)

    Mejse: Det er sejt nok. Der er jo også en god del nostalgi i sådan nogle bånd. I dj-kredse er der også nogle der eksperimenterer med de gammeldags spolebåndoptagere, ved jeg.

    Sidsel: Det kan være, det er det jeg skal bruge mine gamle kassettebånd til:)

    SvarSlet
  11. Uhmmm, ja - kassettebånd! SUK! :-D

    SvarSlet
  12. Hvis du skulle have for mange kasettebånd, kan du jo altid lave dem til en lampe, se bare denne hjemmeside https://cassettesdelight.wordpress.com/
    Så dem i real live i Berlin i sommers, synes faktisk at de er ret fede. Min dreng ønsker sig en til værelset:)

    SvarSlet